Loglan'82 project

Z Lem
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Loglan'82 is a programming language conceived for object and distributed programming.

It has many features that make Loglan'82 a tool surpassing other programming languages:

  • It enjoys a unique safe and efficient system of managing objects, see Safe dealocation,
  • It offers modules of classes (class), moreover it allows to declare modules of cooperating objects i.e. coroutines and modules of threads (process). One can create not only objects of classes, but also objects of coroutines with their fibres and objects of processes, aka agents with their threads.
  • Virtual machines of Loglan may connect (through internet) in a virtual, multiprocesorr computer.This allows to distribute a computation of a program between processors in a controlled way.
  • Objects of processes (agents) can be alocated on different nodes of a network of virtual machines or on the same machine. It means that Loglan uses one model for concurrent as well as for distributed computations. (Less learning).
  • Loglan'82 offers an original, fully object protocol of communication and synchronization, so called alien call of methods of an agent.
  • Each object of a process, i.e. an agent may create its own system of coroutine objects and manage it,
  • there are other interesting and useful features of Loglan'82. Try to discover them!



We are hoping that the information contained on these pages will be of interest to:

  • Ambitious programmers -- for the language Loglan'82 offers a couple of constructs and solutions not known in other programming languages:
  • Should you manage the memory of objects and to avoid the dangerous phenomenon of dangling pointers? Try the instruction kill.
  • Should the software you are creating use concurrent, or distributed computations, or a combination of these two models -- choose Loglan'82. For it offers one model of all these variants of non-sequential computations. In this way you will diminish the cost of programming.
  • Please take time to learn about the alien call protocol. It is an original invention of our collaborator Bolek Ciesielski. It is fully object way of calling methods of a thread A from another thread B.
  • For those who are creating quasi-concurrent computations (by fibres) we are offering a richer version of classes i.e. coroutines.
  • Teachers -- Loglan'82 is a good choice:
  • jeśli chcesz przedstawić wszystkie narzędzia i metody programowania obiektowego unikając przy tym przechodzenia od jednego do kolejnego języka programowania dla zilustrowania kolejnych narzędzi programowania obiektowego.
  • jeśli chcesz to możesz programować w Loglanie w ramach większych projektów programistycznych obejmujących specyfikowanie struktur danych i algorytmów, implementację specyfikacji czyli programowanie i weryfikację poprawności modułów oprogramowania względem specyfikacji.
  • Researchers -- for the language incorporates the results of scientific research of a few non-trivial problems:
  • is it possible to czy można połączyć dwie metody tworzenia modułów: zagnieżdżanie oraz dziedziczenie? Zanim zezwoliliśmy na zagnieżdżanie i dziedziczenie klas musieliśmy odpowiedzięc na kolejne pytania
  • Jak zapewnić statyczne dowiązanie wystąpienia identyfikatora z wystąpieniem odpowiedniej jego deklaracji?
  • Jak określić, która klasa jest dziedziczona przez ...?
  • Czy można odziedziczyć klasę A w funkcji f?
  • Czy zarządzanie pamięcią obiektów musi doprowadzać do zjawiska wiszących referencji?
  • Czy zaśmiecanie pamięci może być skutecznie zwalczane przez jej odśmiecanie tj. garbage collection?
  • Czy można bezpiecznie i efektywnie usuwać obiekty już niepotrzebne?
  • Jak zdefiniować semantykę współprogramów w sposób wolny od sprzeczności?

Dokumentacja

Przy całym bogactwie narzędzi programotwórczych składnia Loglanu jest zwarta i przejrzysta. Obejrzyj zwięzłą prezentację języka Loglan'82

Nie jest naszym zadaniem rozstrzygać, która ortografia jest lepsza? ta Loglanu? czy tez ta Javy i C++? Obejrzyj porównanie cech semantycznych kilku języków programowania obiektowego. Porównaj różne języki programowania obiektowego

Więcej.                  

Wybrane Przykłady

Umieszczamy tu kilka wybranych przykładów programów napisanych w Loglanie'82


Program mnożenia macierzy metodą Winograda

Media:Winograd.pdf
     Współprogramy
Media:MERGE.pdf - program i jego omówienie
Media:TREEGEN.pdf - program i dowód poprawności

Kompilatory

W tej chwili mamy do zaoferowania kompilatory na platformę Linuxową i na Windows.

Badania podstawowe

Zanim powstał nasz język przeprowadzono badania dotyczące m.in. pytań:

  • Czy możliwe jest programowane, usuwanie niepotrzebnych obiektów - bezpieczne tj. wolne od zjawiska wiszacych referencji i przy tym niedrogie? bezpieczna dealokacja obiektów
  • W jaki sposób wyznaczyć klase dziedziczoną, znając jej nazwę? W programie loglanowskim może pojawic sie wiele klas o tej samej nazwie na różnych poziomach drzewa zagnieżdżonych modułów?
  • Jak zarządzać obiektami współprogramów by uniknąć sprzeczności jakie pojawiły sie w innych językach programowania z coroutinami?
  • Jak ma przebiegać tworzenie i zarządzanie obiektami procesów?
  • Jakie narzędzia wybrac do komunikacji i synchronizacji obliczeń współbieznych?
  • Jak zarządzać obliczeniami rozproszonymi?

Wyniki uzyskane podczas prac nad Loglanem okazały się przydatne w analizie języka Java. Mogą znaleźć zastosowanie w innych językach.